hits

Spørsmål og Svar

Tusen takk til dere som har sendt inn både hyggelige meldinger og spørsmål. Her skal jeg etter beste evne prøve å svare, så får dere ha i bakhodet at dette er MINE svar- ikke en ernæringsfysiolog, lege eller en annen som har greie på`t ;) Slet litt med litt ruskete form her for kort tid siden, hvorpå jeg fikk spørsmålet om jeg fikk i meg nok av de stoffene jeg burde. Hmmm.... Fra å omtrent leve på nugatti og melkesjokolade, til å spise en masse grønnsaker, fisk og rent kjøtt- ja, så tror jeg kroppen er en anelse bedre stilt nå enn hva den var før ;)

 

Her kommer svar på spørsmålene deres:


 "Lurer på hva du spiser i løpet av en dag?"

Her er det selvsagt store variasjoner, men jeg regner med spørsmålet ditt også dreier seg om hvor mye jeg spiser. Jeg skal prøve å komme meg et godt svar på dette. Til frokost spiser jeg alle mulige variasjoner av egg, som omelett, eggerøre, stekt- eller kokt egg. Favoritten er nok omeltett med grønnsaker, men siden jeg ikke er noe spesielt glad i pålegg generelt så blir det mye hardkokt egg på knekkebrød. Brisk eller hjemmelaget knekkebrød. Til frokosten drikker jeg et glass melk eller multivitaminjuice fra Sverige da den inneholder færre karbohydrater.

Til lunsj har jeg ofte med meg halve porsjoner middagsrester i fra dagen før. Prøver å være flink til å legge ut hva jeg lager under "middagstips" på bloggen, så ta en titt der for tips. Ellers blir det mye småspising i løpet av arbeidsdagen. Her går det mye i sukkererter, baconsvor og nutrilettbaren med toffee. Ser du på innholdsfortegnelsen at barene inneholder mye karbohydrater, men også "polyoler", så kan disse trekkes fra karbohydratene. Drikker vann og pepsi max i løpet av dagen.

Middagene har du som sagt full kontroll på under "middagstips", men det jeg prøver å være flink til her er å gi meg i tide. Det blir aldri digre porsjoner, for jeg vet nå at det tar noen minutter før metthetsfølelsen kommer og kroppen sier i fra at den er mett. På den måten slipper jeg også ubehaget med følelsen av å være stappmett og nesten ikke klare å bevege meg, hehe!

Utover ettermiddagen blir det også litt småspising vil jeg si, men aldri med mat jeg ikke har lov til. Det kan være å ta seg et knekkebrød, litt egg eller bittelitt av dagens middagsrester. Det er sjelden jeg spiser etter kl.19, og jeg går ALDRI sulten da erfaringene mine tilsier at det er nettopp DA jeg sprekker.... ;) Tine

 


"Jeg vil for det første få lov å si at du er en kjempefin blogger. Synes en blir personlig kjent med deg og synes du henvender deg rett til oss,sagt på en annen måte. Du er veldig nær dine lesere. For det andre,det sprudler energi lang vei,skjønner ikke at du får til alt! For det 3.skjønner ikke att du går så mye ned,for du verden så mye god mat og godis du presentere og oppskriftene er heller ikke av det magre salget. Jeg beundrer deg!👍Over 70 år!"

 

Tusen hjertelig takk for en hyggelig melding som virkelig har gjort starten på dagen god! Kan ikke se at du har noen spørsmål her, men kommentaren var SÅ verdt å ta med allikevel:) Det kommer mye gratis energi med oss mennesker i medgang, så jeg tror kanskje noe ligger nettopp her. Jeg blir absolutt sliten jeg også, men på sånne dager bare tenker jeg på hvordan det ville vært med over 22kg ekstra... Maten min er ikke akkurat mager nei, men jeg har mange måltider UTEN fløte også altså, haha! Men du verden, så deilig det er å gå ned i vekt UTEN å telle, veie og måle. Det eneste som blir målt er meg selv, og det skjer hver eneste torsdag :) Håper du får en like fin dag som du har gitt meg <3 Tine

 

"Hei. Har du opplevd at vekten stopper opp uansett om du gjør alt for at den skal gå ned? Er der nå :-/ skjønner ikke hvorfor...relativt strikt lavkarbo. Og bloggen din er fantastisk lesing! Gode oppskrifter og normal innstilling. Takk! 😃"

 

Hei! Tusen takk for hyggelig melding! Absolutt! Men ikke nå når jeg går på lavkarbokosthold. Jeg tror det er mye av grunnen til at jeg har gitt opp før, nettopp fordi jeg har følt at jeg har gjort mitt beste til ingen nytte. Uten å snakke nedsettende om Roede- opplegget som helt sikkert funker dor mange, så har jeg kastet bort ganske mange tusen på å være støttemedlem i klubben. Det finnes ikke noe så demotiverende som å sulte seg gjennom uke etter uke, for så å oppleve at vekten står stille eller kommer tilbake like fort som den forsvant. Her tror jeg absolutt at hodet spiller den viktigste rollen, ikke misforstå. Uten hodet, funker ingenting. Man MÅ være motivert og virkelig gå inn for det om man skal lykkes. Står man stille, så må man selv justere inntaket da regnestykket er relativt enkelt i utgangspunktet. Det må mindre inn enn kroppen forbruker. Jeg pleier å ta noen juksemålinger i løpet av uka. Ser jeg at vekta står stille eller beveger seg smått, så justerer jeg matinntaket ut i fra de tallene jeg ser på skjermen. Det kan jo være et tips om du ikke allerede gjør det slik :) Det hender jo også at kroppen lever sitt eget liv, men da er det nok om å gjøre å holde fokus og motivasjonen oppe og holde ut! Resultatene kommer :) Tine

 

"Super flott blogg 👍😍"

Tusen takk for det! Takk for at du leser <3 Tine

 

"Hei Tine, spørsmål til bloggen din. Du legger ofte ut både bilder og oppskrifter til middager, kaker osv. Og du fortsetter å gå ned 🙈 Jeg lurer da på om du spiser alt du har lyst på (innenfor lavkarbo) og likevel går ned i vekt? Eller må du tenke på hvor mye du spiser, hvor store porsjonene er og totalt mengde mat i løpet av en dag? Hvor ofte koser du deg med f.eks sjokolade, kaker eller andre søtsaker? Unngår du melkeprodukter? Faster du? Ble visst mer enn ett spørsmål 😄"

Hei! Ja, jeg vil nok si at jeg spiser alt jeg har lyst til innenfor rammene mine. Noen vil nok si at alle valgene ikke er av de sunneste, men når jeg tenker tilbake til mitt gamle kosthold så er det ikke sammenlignbart i det hele tatt. Jeg tenker absolutt på hvor mye jeg spiser, men jeg teller og veier ingenting. Da blir det for mye styr for meg, og det har jeg ikke motivasjon eller tid til. Skal jeg være ærlig, så koser jeg meg nok med noe søtt hver eneste dag... hehe! Enten i form av sukkerfri sjokolade, eller disse fløtekaramellene jeg har blitt så begeistret for. Her også, så begrenser jeg selvsagt mengden. Jeg drikker stort sett et glass melk til frokost, men styrer unna en del andre melkeprodukter. Faste? Nei da hadde jeg nok dødd, så det er ikke noe jeg har testet ut, haha! Er nok heller i den andre enden av skalaen, og passer på å aldri gå sulten. Slik minsker jeg risikoen noe grådig for å ikke skeie ut med noe jeg ikke skal ha! Tine

 

"Hei, har et par spørsmål til som kanskje du vet litt om 😄 Oversikt og forklaring rundt de forskjellige søtningsmidlene? Både Sukrin, Stevia, Natreen osv. Hvordan lever man på lavkarbo når samboer ikke gjør det? Tips til oppskrifter som er enkle å gjøre som både lavkarbo og høykarbo? Bruker du airfryer til å lage lavkarbomat? I såfall gode tips der? Hvilke varer bruker du mest og alltid har i skap/kjøleskap? 😊"

Hei! Forklaring til de ulike søtningsmidlene har jeg lite greie på, men sjekk ut DENNE linken, så kanskje du får noen svar:)
De fleste middagstipsene mine passer like godt til høy- som lavkarbo. Sleng på noen poteter, ris eller pasta på tallerken, og du har noe for alle. Om ungene her i huset har et stort ønske om noe annet, så får de selvsagt det. De skal slippe å lide for mine dumme valg de siste årene, så derfor må jeg lage dobbelt noen ganger. Airfryer vet jeg ikke hva er, og når det gjelder hvilke matvarer jeg bruker absolutt mest, så finner du en oversikt over det HER :) Tine

 

"Hei du, fantastisk å følge deg😀jeg begynner i dag, har tidligere litt frem og tilbake lk men nå må jeg være nazi😳tygger du sukkerfri tyggis, jva med sukkerfri pastiller? Kan du kort si en dags inntak av måltider, kan man ta en Brisk til kvelden? Men den inneholder jo 6,1 K? 😳😳😳sikkert spørsmål jeg kunne funnet svar på, men ... på forhånd tusen takk."

Hei! Så hyggelig at du følger meg, det setter jeg stor pris på 🙂 Så spennende at du begynner i dag, det kommer nok til å gå SÅ bra! Jeg er også ganske nazi, men prøver å bruke hodet når det kommer til hva jeg tillater meg og ikke. Det er absolutt ikke tuggis og pastiller som har fått MEG tjukk, så dette unner jeg meg. Jeg unner meg også litt sukekrfri sjokolade og annet snok når jeg har lyst på det. Selv spiser jeg ganske ofte, altså frokost lunsj, et par småmåltider på jobben + middag. Det er sjelden jeg spiser kveldsmat, rett og slett fordi jeg ikke er sulten, men jeg lager meg ofte litt osteships i microen. Jeg spiser en brisk hver morgen. Jeg har som hovedregel at jeg holder meg STORT sett under 5g pr.100, men er ikkenazi på det f.eks når det gjelder brisk og andre varer jeg VET heller ikke er problemet mitt. DET er det sukkeret som er, hehe! 😉 Ingen spørsmål er dumme, så bare spør igjen du:) Tine

 

"Ej blir så motivert av dej🙏🏻👏🏻👏🏻Ej følger bloggen din daglig og lager mye av maten du lager og er så fornøyd😘men Ej har stått på stedet hvil veldig lenge no og mister lett motet.. kan du skrive litt om Ka anna du spiser og drikker i løpet av dagen?"

Håper du har fått noen svar i svarene jeg har gitt over her, men her kommer en liten oversikt over hva stort sett spiser av mengder:
Frokost: 1-2 knekkebrød med egg eller annet pålegg + melk eller multivitaminjuice.
Lunsj: En halv middagsporsjon eller en salat med kylling. Vann og pepsi max.
Middag: F.eks. 1 laksefilet, 1 kyllingfilet eller 1 kotelett, med mye grønnsaker. 
Kvelds: Ett knekkebrød, eller litt osteships. 
Ellers småspiser jeg sukkererter, grønnsaker, bacongull, egg eller nutrilett med toffee om jeg er sulten og trenger et mellommåltid. Tine

 

"Fortell en vanlig dag på lavkarbo vs en helg/en spesiell anledning der du koser deg.
Hva gjør du om du blir invitert på middag hos familien/venner? Lager de lavkarboalternativ mat?
Hva har du i kjøleskapet og i skapet?
Da har du noen spørsmål du kan svare på :) God helg!"

 

Hei! Egentlig er det ikke så stor forskjell på hverdag og helg, da jeg spiser så utrolig god mat uka rundt, hehe! Forskjellen er nok størst ved at jeg unner meg et glass vin eller to i helgen, men det skjer slettes ikke hver helg. Skal jeg ned i vekt, så er det en viktig tanke for meg at jeg ikke skal skeie ut på noe som helst vis før jeg er i mål, og da blir heller ikke forskjellen på dagene så stor. Om jeg blir invitert bort, så forventer jeg ikke i det hele tatt at de som inviterer tar hensyn til den maten jeg spiser, men det er overraskende mange som gjør det allikevel. Er det snakk om bursdag i familien, så tar jeg ofte med en kake allikevel, så da blir det en lavkarbovariant jeg tar med meg. Gjør jeg ikke det, så lar jeg bare være å ta noe. Jeg skal ikke "bare ha et lite stykke" som jeg sa før.... Dette lille stykket ble veldig ofte til flere i løpet av uka, som igjen førte til at jeg gikk opp i vekt. Nei, da lar jeg heller være, og det går helt fint når jeg er så motivert som det jeg er.
Det siste spørsmålet ditt, tror jeg du finner svaret på over her:) Tine

Tusen takk for alle spørsmål. Håper dere har fått noen gode svar. Fortsatt god lørdagskveld til dere alle <3

 

Tine

FACEBOOK

 

 

 

 

2 kommentarer

Hjalmfrid

14.01.2018 kl.10:50

Kjekt med en slik spørre runde. Takk for svaret ditt :) Følger deg videre, med mange kjekke oppskrifter og inspirasjon.

Tine Bjerke

14.01.2018 kl.12:21

Hjalmfrid: Bare hyggelig! :) Ha en fin dag!

Skriv en ny kommentar

Tine Bjerke

Tine Bjerke

36, Marker

Hei- og hjertelig velkommen skal du være hit til meg! Jeg er en ganske vanlig mamma som har tre aktive "outdoor kids", pluss to hunder å holde styr på i hverdagen. Flyr fra det ene arenaen til det andre, men fiskestanga i den ene hånda, og ballen i den andre. Men du- det er jo akkurat slik det skal være! Har et STORT mål om å spise av meg 30 kg før sommerferien 2018, og for å holde meg selv i tøylene, deler jeg mer enn gjerne veien dit med deg!! Med nytt kjøkken i hus, utfordrer jeg meg selv nærmest daglig med å finne på nye oppskrifter for at jeg ikke skal gå lei. At maten er veien å gå til mitt nye liv, er jeg HELT sikker på, og dette SKAL jeg klare!! Følg gjerne "lavkarbodagboka mi" og søker du opp "OUTDOORKIDS" på facebook, er du mer enn velkommen til å følge siden min der for oppdateringer. Inspirerer jeg deg, inspirerer du meg. For kontakt, send gjerne en e-post til tine.bjerke@hotmail.com. Håper du vil like deg <3 Tine

Kategorier

Arkiv