Kyllingterninger med finhakkede grønnsaker

God kveld! Dag 2 er snart over og jeg kan klappe meg selv på skulderen for å ha overlevd. Kroppen får sjokk, hodet forvirret og psyken like festlig som alltid;) Tenk, stakkars kropp… å gå fra total sukkerfestival (vil ni åka mera?!) til blankt stopp. STOPP! Dette er veldig merkelig for meg, og den stakkars kroppen henger med så godt den kan. “Henger” var faktisk litt artig skrevet, selv om jeg ikke tenkte særlig over det før det stod skrevet. For henger er et ganske beskrivende ord. Hehe!

Bortsett fra sjokket, har dette vært en bra lavkarbodag. Ja, ellers også. Et par av gutta mine har kommet hjem fra fjelltur, og den siste fra hyttetur. Merker at det skal bli greit med hverdag og rutiner igjen snart, for det er da Bjerke AS med 4 barn fungerer best. Nye klær er handlet inn og nedtellingen har begynt. I hvert fall for foreldrene 😉

Når det gjelder måltidene lager jeg gjerne en porsjon som deles på to. Det gjelder å ha noe på lur når en av gammel vane åpner kjøleskapet på måfå. I går kveld stekte jeg meg en enkel omelett med sopp og skinke. Halvparten gikk i kjøleskapet, noe jeg var veldig glad for på morgenen i dag. Til middag ble det faktisk en ferdigsuppe med 2,9g karbohydrater jeg fant i Sverige og den var slettes ikke å forakte. Til kveldsmat stekte jeg en liten porsjon middag egentlig. Jeg er heldig sånn, for kroppen og magen reagerer sjelden på hvilken tid på døgnet det er. Så vil jeg ha middag til frokost eller kvelds, ja så spiser jeg det uten at kroppen protesterer. Maten ble delt i 2, og jeg gleder meg allerede til frokost i morgen for dette var digg!! Det ser kanskje litt snodig ut, men det viktigste er jo at det smaker;)

 

Sjekk ut mange flere tips til lavkarbomiddager HER!

 

 

Ingredienser:

Olivenolje til steking

Kyllingfilet i terninger

Løk

Squash

Fersk hvitløk (Jeg har kjøpt presset hvitløk på boks. Veldig praktisk!)

Brokkoli

Paprika gul/rød

Champignon

Matfløte

Mozarella

Salt og pepper

 

Slik kan det gjøres:

  1. Stek kyllingfilet i små terninger. Ha i hvitløk etter ønsket mengde.
  2. Ha i grønnsakene og stek noen minutter sammen med kyllingen
  3. Hell over en dæsj fløte. Det skal ikke bli saus, men bare litt ingrediensene kan surre i.
  4. Krydre
  5. Dryss over revet mozarella
  6. NYT

 

Hvis du var innom her i går, leste du kanskje at jeg har opprettet en instagramkonto. Her kommer det til å sprette fram bilder fra lavkarbodagen, men sikkert litt annet også. Jeg er ganske fersk på denne fronten, så tips meg gjerne om jeg gjør noe pussig. Det hender titt og ofte nemlig… Uansett er du hjertelig velkommen til å følge meg både på

 

INSTAGRAM     og     FACEBOOK.

Ønsker deg en fin kveld!

 

Tine

 

Lavkarbopølse med salat

For å starte denne ferden på nytt, var det en ting som måtte gjøres før noe annet. Kjøleskapet måtte ryddes, kastes (innholdet altså), og gjøres klart for et nytt liv. Såpass dreven har jeg blitt, at denne gangen trengtes ingen handleliste. Forklart enkelt for dere som kanskje er nysgjerrige på hva lavkarbo er, kjører jeg en ganske enkel stil med mest mulig rent kjøtt og fisk, grønnsaker og salat. Når det gjelder andre matvarer, prøver jeg så langt det lar seg gjøre å holde meg til matvarer under 5g karbohydrater per 100g. Noen varer inneholder “polyoler”. Disse kan trekkes fra karbohydratene når du leser innholdsfortegnelsen. Jeg spiser det meste som er sukkerfritt, altså pastiller, tyggis, godis, og brus. Har også funnet meg en veldig god frokostjuice i Sverige som er innafor for meg. Skal vise dere den en annen dag, for glemte å kjøpe den i går.

Du reagerer kanskje på overskriften? Ja du har helt rett. Pølser er ikke i utganspunktet noen man forbinder med lavkarbo, men jeg fant noe i går jeg bare måtte prøve. En pakke chorizo, med kun 1,1g karbohydrater og 95% kjøttinnhold! Denne misset jeg tydeligvis sist, men lykkelig er jeg for å ha oppdaget den nå! Pølsa var litt sterkt krydret, men ikke for mye. Smakte nydelig med frisk salat, bernaise og hvitløksdressing til. Anbefales!!

 

Følg meg gjerne for flere oppskrifter og tips:)

FACEBOOK

 

INSTAGRAM

 

 

Håper dere så jeg holdt jugakors…

Og vipps! Så var hun der igjen… Helt sikkert like full av pågangsmot som i februar, like motivert, og helt sikkert rimelig frustrert over ikke å ha vært mer standhaftig ved forrige korsvei. Mmm… og denne gangen skal hun liksom klare det. Lovte hun ikke å slette bloggen sist? Dersom hun ikke klarte det altså? Hmmm…Jo, hun gjorde da det…

 

MEN! Det er lov å holde jugakors, det lærte mora mi meg da jeg var liten! Så jeg satt altså der i februar, med jugakors, og her er jeg igjen! Større enn noen gang, klar til å representere det store flertallet av dere der ute. Dere herlige (stort sett) damer, som jobber og sliter for en lettere hverdag, men som også går på en større eller mindre smell til tider. All ære til dere som klarer å holde dere på plass der dere ønsker å være. Det er tydeligvis en ting jeg ikke er spesielt god på, og jeg vet det er mange der ute med meg. Vi får gnu på, og glede oss over å få oppleve seier på seier, gang på gang. For det er jo ingenting som er så artig som å føle at en får det til, hehe!

 

Det har vært 3 år i sakte oppoverbakke for min del. 3 år siden jeg endelig var der jeg skulle, men som jeg ikke hadde en god nok plan for framtiden. Håper læring kan finne sted denne gangen, og at jeg kan huske hva som skjedde sist. Det kan vi egentlig snakke om senere, for det er i grunnen en ikke eksisterende utfordring akkurat nå… LOL, som ungdommen sier. Jeg var “PÅ” i dag, og etter denne skrekkoggruopplevelsen er det 30 tunge som skal av. 30 tunge for et lettere liv for å si det enkelt, for fy søren så tungt alt er! Kjent på det selv kanskje?

 

Jeg kunne ramset opp en hel masse unnskyldninger og kanskje sluppet unna med det. Den jeg aller mest har lyst til å støtte meg til er Corona… Ja, ikke sant. For under en pandemi så går det jo ikke an å spise ok mat. Det går faktisk ikke an å bevege seg heller, under en pandemi…

 

Og vipps! Så var hun der igjen… Helt sikkert like full av pågangsmot som i februar, like motivert, og helt sikkert rimelig frustrert over ikke å ha vært mer standhaftig ved forrige korsvei. Mmm… og denne gangen skal hun liksom klare det.

Ja, jeg er her igjen. Har en plan og ingen skal få ta fra meg forsøket. Denne gangen med 100% lavkarbo. Ikke noe dilldall altså. Kommer til å dele både oppskrifter og resultater med dere. Dette gjør jeg for min egen del, da det er en slags motivasjon på veien. Om bloggen i tillegg kan motivere noen av dere der ute, så er det ingen ting som er bedre enn det. Jeg har tatt noen grusomme bilder, som forhåpentligvis kan deles når målet er nådd. Anbefales!

Vi hørs! <3

FACEBOOK

Har opprettet en ny Instagramkonto for å følge med i tiden, så følg meg gjerne der også om du vil: outdoorkids_lavkarbobloggen