Mine resultater etter 6 uker med karboredusert kosthold!

Her er jeg igjen! Jeg har IKKE gitt opp, og IKKE gitt meg. Nei, tvert i mot så går det riktig så fint! På grunn av skolestart og alt-mulig-start, så har jeg rett og slett bare blidt nødt til å legge bort bloggen noen dager, for å komme inn i hverdagen igjen. Er kanskje ikke så rart når jeg tenker over det? Det er tross alt ganske lenge siden “hverdagen” var her sist.

Når det er sagt er det herlig å være i gang igjen. Gutta er tilbake på barneskolen, og endelig har gutta fått spille sine første fotballkamper på veeeldig lenge! Jentene har hatt en god oppstart på ungdomsskolen, og i går kveld fikk de endelig gå på ungdomsklubben de er så glade i igjen. I disse tider er det godt å bo på et lite sted. Samlingsplasser som idrettsarenaer og butikker blir uansett ikke overfylt, og det er ikke noe smitte i vår kommune. Dette gjør det tryggere å sende ungene utpå.

Når det gjelder mitt lille prosjekt så vil jeg vel si det går over all forventning. Jeg har ikke vondt i hverken rygg eller hofter nå, og det er egentlig litt skremmende å tenke på hvor ille det var på vei. Jeg er glad jeg stoppet i tide! Når kroppen skriker “NEIII!”, ja da er det best å lytte. Målet mitt er som dere vet 30kg. Det er MYE, men ikke urealistisk. Når det gjelder tallet er jo det egentlig bare noe håndfast jeg kan forholde meg til. Akkurat som når jeg kjører bil, så er det alltid greit å vite hvor mange mil jeg har igjen før jeg er framme. Når jeg kjører er jo ikke målet å kjøre 30 mil i seg selv, men å komme fram- ikke sant? Slik blir det også med de 30 kiloene. Målet er jo ikke akkurat det å gå ned 30 kg, men heller å kunne dra nytte av alle helsefordelene som følger med.

Hvordan jeg kommer dit, er ikke viktig for meg. Det viktige nå er å finne en metode som gjør at jeg klarer å gjennomføre. At jeg ikke ryker og går bak til gamle, destruktive vaner. Jeg vet hva som er mitt problem, og hva det er som gjør at jeg legger på meg. Det er sukker. Sukker i form av sjokolade, kjeks, kaker osv. Problemet mitt har aldri vært mat egentlig, for jeg overspiser ikke i det hele tatt. Jeg overspiser ikke mat, men jeg overspiser til de grader det jeg ikke skal ha, hehe! Er jo litt artig når et voksent menneske klarer å gørre det til så forferdelig for seg selv da… Men men, da er det bare en ting å gjøre. Å rydde opp etter seg!

Det er mye organisering som skal til for at en storfamilie skal gå rundt. Naturlig nok kommer barna i førsterekke, og det er fort gjort å glemme seg selv. Etter uke 5 kjente jeg igjen signaler på at jeg begynte å gå lei. Jeg var lei styret ved å lage dobbelt. Lei av ikke å kunne spise vanlig frokost. Lei av å være for tung og redd for å blåse i alt…. igjen… Tok meg selv derfor i nakken og tenkte over hvor skoen egentlig trykker. Jeg vet det jo så godt…

Dere som har drevet med lavkarbo en stund, vet at spekteret er ganske vidt. Noen kjører et superstrikt opplegg, for da fungerer kroppen best. Den kroppen her reagerer (heldigvis) ikke på noe som helst bortsett fra tyngden da så klart;) Noen kjører lavkarbo i ukedager og høykarbo i helger. Det hadde ikke fungert for min del, for da vet jeg ting hadde sklidd ut med det samme. Så har du dette med “smartkarbo”. Jeg har lest meg litt opp på dette de siste dagene, og funnet ut at jeg ønsker å prøve dette en stund videre. For meg betyr det enkelt og greit å kutte karbohydrater der det er  mulig,og kunne ta litt enklere svinger i en hektisk hverdag. De to siste ukene har jeg derfor spist grovt brød og grove rundstykker. Jeg har spist spist “vanlig mat”. Når jeg sier “vanlig mat” betyr det at jeg ikke lager en spesiell middag til meg selv. Jeg spiser det resten av familien spiser, men har hele tiden i bakhodet hvordan jeg kan gjøre det mest lavkarbovennlig. Mer kjøtt, salat og grønnsaker. Mindre av det vi vet vi ikke skal ha. Her om dagen spiste vi f.eks. spaghetti. Da kokte jeg meg en liten kjele med bønnepasta i stedet. Spaghetti 70g VS Bønnepasta 15g? Enkelt. Jeg skal ikke ha sukker i form av alt som er “ikkemat”. Nei, nei, nei. Jeg har trua, og jeg kjemper på!

Jeg har sagt det mange ganger, og en god ting kan ikke gjentas for ofte. Når det gjelder vektredusering er det SÅ enkelt i teorien, men ikke alltid like lett i praksis. Alle må finne sin egen vei, og veien blir til mens vi går. Nå går jeg en litt annen sti, men målet er det samme. Det er tross alt viktigere å velge en annen sti enn å gå feil- er det ikke? 😉

I morgen kommer en ny oppdatering, men her kommer uansett resultatet fra forrige uke.

Ønsker dere alle en strålende lørdag!

 

Følg meg gjerne på FACEBOOK 🙂

 

 

Resultater etter uke 6:

Uke 1: -2,6kg (lavkarbo)

Uke 2: – 0,5kg

Uke 3: -1,3kg

Uke 4: – 0,8kg

Uke 5: – 0,8kg

Uke 6: – 0,3kg (karboredusert)

Totalt etter 5 uker: -6,3kg    

 

Igjen til delmål 1: 3,7,0kg

Igjen til målet: 23,7kg

Gjennomsnittlig vektnedgang: -1,05kg pr.uke.

 

Det beste jeg vet når lunsjen må ordnes i en fei:

Kylling

Ruccola

Fetaost

Pinjekjerner

Hvitløksdressing

Knallgodt!!

2 kommentarer
    1. Hei Trine!
      Glad for at du er tilbake. Jeg forstår at det er krevende å kjøre strikt med stor familie og jobb. Du vil helt sikkert nå målet ditt læll.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg